احیای مجدد وبسایت احمد حجازی پس از شش سال

درود بر همه خوانندگان وبلاگم.

آخرین مطلبی که در این سایت نوشته بودم مربوط به آگوست 2016 بود. الان سپتامبر 2022 هستیم. یعنی 6 سال گذشته است. در این شش سال اتفاقات بسیاری افتاده است و کلا من آدم دیگری شده ام و شخصیت و روحیات و سوابقم به طور کلی تغییر کرده است.

یکی از تکان دهنده ترین رویدادها، خدمت سربازی پس از پایان تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته ی مهندسی کامپیوتر بود. با درجه ستواندوم وارد پلیس راهنمایی و رانندگی شدم و سر چهار راه ها و کنار خیابان و… وقتم را تلف کردم. خدمت سربازی باعث میشود که آدم همه چیز را فراموش کند و یک جور مرگ تدریجی است. هرچه یاد گرفته ای و دانش و تخصصت را از دست میدهی. البته چیزهای بسیاری برای از دست دادن وجود دارد که سربازی از آدم میگیرد. پایان خدمت سربازی، نتیجه ی دو سال تلاشی است که به آن هیچ افتخاری نمیتوان کرد.

در این سال ها اتفاقات بسیار دیگری هم افتاده است.

من دیگر مثل گذشته هکر یا علاقه مند به هک نیستم. حرفه ی من برنامه نویسی تحت وب است و با زبان برنامه نویسی PHP کار میکنم. هنوز هم از دروپال استفاده میکنم.

مهاجرت از دروپال 7 به دروپال 8 بسیار کار چالش برانگیزی بود. سایت هایی که دارای حجم قابل توجهی کدهای سفارشی باشند یا ساختار پیچیده ای داشته باشند، در هنگام مهاجرت از دروپال 7 به 8 نیازمند زمان و انرژی بسیاری هستند. ولی از دروپال 8 به 9 و …. بسیار آسان تر می شود.

دروپال وقتی از نسخه ی 7 به نسخه ی 8 بروز رسانی شد، تغییرات بسیار گسترده ای داشت. ساختار برنامه نویسی آن به کلی تغییر کرد و کاملا شیء گرا شد. و بسیار به روز و حرفه ای شد. و همچنین آپدیت های بعدی دروپال به نسخه های 9 و پس از آن دیگر این شیفت گسترده را نخواهند داشت و یک رویه معقول برای آپدیت تعریف کرده است که به آن migration می گویند.

وردپرس اما در همه ی این سال ها هیچ پیشرفت چشمگیری نداشته است. و فقط روی UX کار میکنند. ولی ساختار برنامه نویسی آن همانی است که از روز اول بوده. بسیار کهنه و نخ نما.

من بالاجبار یک پروژه ی سنگین برنامه نویسی با وردپرس برای یک شرکت بسیار معتبر انجام دادم و علیرغم مخالفت های من، در نهایت مجبور به آن شدم و طی این پروژه بسیاری از مستندات رسمی وردپرس را مورد مطالعه قرار دادم و شناخت گسترده ای از ساختار برنامه نویسی و حتی از فلسفه ی وردپرس و همچنین دلیل زنده ماندن وردپرس پیدا کردم.

‌وردپرس صرفا یک سیستم مدیریت محتوا برای ساختن وبلاگ است. انعطاف پذیری بالایی در رابطه با وبلاگ از خودش نشان میدهد. و شما میتوانید همه جور وبلاگ حرفه ای را با وردپرس بسازید. غیر از این هر پروژه ی دیگری که بسازید که وبلاگ نباشد، وردپرس برای آن مناسب نیست.

با وردپرس پروژه های بسیار پیچیده ای انجام میدهند. از فروشگاه های پیشرفته گرفته تا سایت هایی نظیر دیوار و خلاصه همه جور پروژه ای. وردپرس برای این کارها مناسب نیست. زیرا هسته ی وردپرس مخصوصا برای وبلاگ طراحی شده است. هرچیزی که غیر از وبلاگ می سازید، از هسته ی وردپرس استفاده نکرده اید. بلکه خودتان از دانش PHP تان استفاده کرده اید. همانطور که با PHP می شود همه جور پروژه ی پیچیده ای انجام داد، قطعا همه ی اینها را می شود داخل وردپرس هم آورد؛ اما معنی اش این نیست که وردپرس کمکتان کرده. وردپرس جز اینکه سیستم مدیریت محتوا برای وبلاگ باشد چیز بیشتری نیست.

دیگر اینکه سیستم عامل FreeBSD را که قدیم کار میکردم و مطالبی در موردش نوشته بودم، دیگر کار نمیکنم. الان فقط با سیستم عامل Ubuntu کار میکنم.

چند ماه پیش بالاخره تصمیم گرفتم به طور دائم و قطعی سیستم عامل لپ تاپم را از ویندوز 10 به Ubuntu ارتقا دهم. من یک لینوکس کار حرفه ای و کارکشته هستم و عجیب است که این همه سال روی کامپیوتر شخصی ام از ویندوز استفاده کرده بودم.

همچنین من دیگر با Directadmin کار نمیکنم. دایرکت ادمین در سال های اخیر مسیر بدی را طی کرده است و دیگر مثل ده سال پیش نرم افزار خوبی نیست.

برای هاستینگ از پلتفرم Docker استفاده میکنم و متعجب هستم که چرا چندین سال پیش به Docker مهاجرت نکرده ام. داکر بی نظیر است. من یک پلتفرم اختصاصی هاستینگ با استفاده از Docker طراحی کرده ام که بسیار عالی کار میکند. و اختصاصی خودم است.

مطلب بعدی اینکه از دروپال و وردپرس خسته شده ام. ایده ای دارم که cms اختصاصی خودم را بسازم. الان حتما ابروهایتان را بالا میبرید و سریع حالت تدافعی و نصیحت گونه میگیرید که از این کار منصرف شوم. اما به من اعتماد کنید. کسی که بیش از 12 سال با دروپال کار کرده است، اگر صحبت از cmd جدید بکند، میداند چه میگوید.

در ضمن من یک عطرباز حرفه ای هستم و مطالعات گسترده ای درباره عطرها داشته ام و دانش زیادی کسب کرده ام و کلکسیون کوچکی هم گردآوری کرده ام. شاید در این باره هم بعدا بنویسم.

به عنوان آخرین جمله، باید بگویم که قصد دارم از این به بعد ، بیشتر در اینترنت فعال باشم و مطالب بیشتری بنویسم و فعالیت های گسترده ای در زمینه های مختلف شامل آموزش و توسعه و شبکه های اجتماعی و فروش و… داشته باشم.

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.