مروری بر روش های بهینه سازی دروپال برای سرعت بیشتر (قسمت اول)

در این مقاله به برخی از راه حل هایی که منجر به افزایش سرعت یک سایت دروپالی می شود می پردازیم.

من تقریبا اکثر راه حل هایی که منجر به افزایش سرعت دروپال می شوند را آزمایش کرده ام. و بهترین کار برای شما هم احتمالا این است که روش های مختلف را آزمایش کنید و روش مناسب را برای خودتان پیدا کنید.

ماژول boost
1 - ماژول boost ماژول بسیار خوبی است زیرا صفحات سایت را به صورت فایل های html بر روی وب سرور ذخیره می کند. و بنا بر این برای بارگذاری صفحات سایت نیازی به اجرای دروپال نخواهد بود و فایل های html مستقیما توسط وب سرور serve می شوند.
البته ممکن است که در سایت شما یک بلاکی باشد که نخواهید محتویات آن کش شود زیرا محتوایاتی که کش شود قابل تغییر نمی باشد.
نمونه ی چنین بلاکی، بلاک آمار بازدید سایت می باشد. شما می خواهید که در هر بار بازدید از سایت، اعداد و ارقام آمار بازدید افزایش پیدا کند و به روز شود که خوشبختانه ماژول boost برای این منظور ابزاری را در اختیار قرار داده است.
اما مشکل این جاست که ماژول boost فقط برای کاربرانی که در سایت لاگین نیستند قابل استفاده است و کسانی که در سایت لاگین کرده اند، دیگر از این ماژول بهره مند نمی شوند.
ماژول authcache
2 - ماژول authcache برای رفع مشکل فوق به وجود آمده است. ماژول فوق برای کاربرانی که لاگین نیستند، دقیقا مثل boost عمل می کند، اما برای کاربرانی که لاگین هستند، روش دیگری را دارد به این صورت که صفحات استاتیک را لود می کند و سپس یک تقاضای دیگر توسط Ajax به وب سرور ارسال می شود و دروپال را در فاز session بوت استرپ می کند (که خیلی از سریع تر از بوت استرپ کامل است) و در طی این تقاضا، هم دروپال به وظایفش رسیدگی می کند و پایگاه داده را به روز می کند و هم کد های html صفحه به روز رسانی می شود و سفارشی سازی های لازم برای کاربری که در سایت لاگین است در صفحه لود می شود.
برای استفاده از این ماژول، باید مسائل متعددی را در سایت تان تغییر دهید و پیاده سازی و تنظیم این ماژول اندکی دشوار و فنی می باشد.
Reverse Pro-xy و سرویس cloudflare
3 - روش هایی که مبتنی بر کشینگ سورس html صفحات باشند، جزو موثر ترین روش ها هستند زیرا سر بار اجرای دروپال را حذف می کنند.
استفاده از reverse pro-xy ها برای همین منظور می باشد. مشهور ترین reverse pro-xy، سرور وارنیش می باشد (Varnish) و به جای آن همچنین می توانید از nginx و یا از squid هم استفاده کنید.
لیکن توجه کنید که استفاده یک سرور reverse pro-xy همان اندازه که می تواند در صورت تنظیم صحیح موجب افزایش سرعت بارگذاری سایت شما شود، اگر درست تنظیم نشود، مسبب مشکلات متعدد و پیچیده ای می شود. لذا برای استفاده از چنین سیستمی باید مهارت کافی داشته باشید.
سرویس cloudflare سرویس بسیار خوبی است و توصیه می کنم حتما از آن استفاده کنید (البته بیشتر برای سایت هایی مفید واقع می شود که بازدیدکنندگان آن در خارج از ایران هستند!)
http://www.cloudflare.com/
cloudflare یک سرویس reverse pro-xy است که با استفاده از nginx ساخته شده است. استفاده از آن ساده می باشد و در وهله ی اول فقط لازم است که اطلاعات جزیی از سرور dns به خصوص bind داشته باشید تا بتوانید clpudflare را پیکربندی اولیه کنید.
این سرویس سبب می شود که آی پی دامنه ی شما تغییر کند (هرچند که روشی هم موجود است که آی پی شما تغییر نکند) و بعد اطلاعات سایت به جای این که توسط سرور شما لود شود، توسط سرور های کلودفلر لود می شود و این سیستم اطلاعات را کش می کند.
مجددا عرض می کنم که اگر سایت خیلی پر بازدیدی ندارید، مطمئنا کلود فلر زیاد به شما کمک نخواهد کرد. چون کلود فلر در ایران cdn ندارد و بارگذاری صفحات سایت ممکن است از حالت عادی کند تر هم بشود!
اگر بتوانید سرویس business آن را خریداری کنید بهتر است و امکانات بهتری هم می دهد. از جمله این که صفحات شما را فشرده میکند و سرعت سایت به شدت افزایش پیدا می کند. همچنین صفحات سایت را بهینه می کند و قابلیت های دیگری هم دارد (گرچه گاها اگر درست تنظیم نشوند موجب فلاش در صفحه می شوند و من این مورد را در یکی از سایت هایی که مدیریت می کنم دیده بودم)
ولی کلودفلر سرویس مجانی هم دارد که باز هم می تواند کمک کند.

»» برای ادامه ی مطلب، لطفا قسمت دوم مقاله را مطالعه فرمایید. لینک ادامه ی مطلب در زیر می باشد:

مطالب مرتبط:

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.