معرفی پلاگین Greasemonkey برای مرورگر فایرفاکس

همانطور که می‌دانیم، مرورگر Firefox یک از محبوب ترین مرورگر های موجود می‌باشد و یکی از دلایل محبوبیت آن، وجود پلاگین های فراوان و متنوع و قدرتمند برای این مرورگر می باشد.

پلاگین Greasemonkey یکی از افزونه های بسیار مفید فایرفاکس می‌باشد که جا دارد در مورد آن بیشتر تحقیق کنیم. در تاریخ نگارش این مطلب، تعداد کاربران این افزونه، بیش از 2 میلیون و 228 هزار کاربر می باشد.

عملکرد این پلاگین را می توان به طور خلاصه، به صورت زیر شرح داد:

Greasemonkey به شما اجازه می دهد چگونگی نمایش داده شدن وبسایت هایی که بازدید می کنید و همچنین چگونگی رفتار صفحات وب را با استفاده از قطعات کوچک javascript به صورت دلخواه خود سفارشی سازی کنید.

به این معنی که شما می‌توانید کدهای جاوا اسکریپتی را بنویسید که بر روی صفحات وب منتخب اجرا می شود و به این روش، رفتار هر سایتی را به دلخواه خود کنترل نمایید.
هزاران اسکریپت آماده برای تعداد بسیار زیادی از سایت های معروف نوشته شده و به رایگان در سایت userscripts.org برای استفاده در دسترس می باشد.

شما نیز می‌توانید اسکریپت های خود را بنویسید و راهنمایی های لازم نیز برای شروع کار، در سایت wiki.greasespot.net موجود می باشد.

در زیر برخی از اسکریپت های greasemonkey که من امتحان کرده ام و برایم مفید بوده را نام می برم. البته لازم به ذکر است که اسکریپت های موجود خیلی زیاد است و اسکریپت های بسیار مفیدی را می توانید در سایت اصلی پیدا کنید که به کارتان بیاید:

Yo+utu+be Center

این اسکرپیت امکانات زیادی را به سایت یوتیوب اضافه می کند و به صورت یک آیکون در بالا سمت راست سایت اضافه می کند و به کمک آن می توانید سایت را به شکل دلخواه خود تنظیم کنید.
تنظیمات موجود زیاد است و از جمله می توانم، امکان دانلود فیلم به فرمت های مختلف و با کیفیت های مختلف با لینک مستقیم را نام ببرم.
اگر از سایت یوتیوب زیاد استفاده می کنید، توصیه می کنم حتما این اسکریپت را بررسی کنید.

Yo+utu+be Video and mp3 downloader

این اسکریپت، امکان دانلود فیلم های یوتیوب را به فرمت های گوناگون فراهم می کند که البته اسکریپت قبلی هم این کار را می کند. می توانید هر دو مورد را آزمایش کنید.

Google Search tools back

این اسکریپت، یک سری لینک های مفید در صفحه ی نتایج جستجوی گوگل می آورد که به کمک آن ها می توانید نتایج جیتجو را فیلتر کنید. برای مشاهده ی تصویر آن، می توانید به صفحه ی دانلود این اسکریپت بروید و تصاویر مربوطه را مشاهده کنید.

Dreditor

شاید این اسکریپت، برای من بیشتر از موارد قبل مفید بوده باشد. این اسکریپت برای سایت drupal.org نوشته شده است و امکانات بسیار جالبی را برای این سایت فراهم می کند که در یک مقاله ی جداگانه آن ها را شرح خواهد داد.

نکته: در مرورگر Google Chrome (و احتمالا مرورگر Opera) نیازی به این پلاگین Greasemonkey نیست و اسکریپت ها به طور خودکار توسط خود مرورگر پشتیبانی می شوند!

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.