معرفی ابزار قدرتمند Dreditor برای Drupal.org

مخاطب این مقاله، برنامه نویسان دروپال هستند

Dreditor یک اسکریپت Greasemonkey است که برای سایت drupal.org ساخته شده است. (برای استفاده از این اسکریپت، به یک مرورگر که از اسکریپت های کاربر پشتیبانی کند نیاز دارید. مرورگر google chrome و opera به طور درونی از اسکریپت های کاربر پشتیبانی می کنند و برای فایرفاکس، باید پلاگین Greasemonkey را نصب کنید.)

این اسکرپیت، باعث می شود که امکانات بسیار مفیدی به سایت drupal.org اضافه شود و به کمک آن، برنامه نویس های دروپال می توانند حد اکثر استقاده را از سایت drupal.org ببرند. به همه ی کسانی که برنامه نویسی دروپال انجام می دهند، توصیه می کنم که حتما این اسکریپت را امتحان کنند.

توجه کنید که Dreditor یک ماژول دروپال نیست. بلکه یک اسکریپت کاربر (User Script) است که در مرورگر شما اجرا می شود.

برای نصب این اسکریپت، به صفحه ی پروژه مراجعه کنید: http://drupal.org/project/dreditor

اسکریپت dreditor امکانات بسیار جالب زیر را فراهم می آورد: (البته ظاهرا باید برای استفاده از این امکانات، در سایت drupal.org عضو بوده و لاگین باشید)

بازبینی patch ها

در issue queue سایت drupal.org در هر جایی که یک فایل patch ضمیمه شده باشد، یک دکمه‌ی Review اضافه می کند که وقتی روی آن کلیک می کنید، محتوای patch به صورت رنگی و به فرمت diff (با - و +) در یک کادر باز می شود. همچنین کد های php را نیز رنگی نشان می دهد. و اجازه می دهد که بر روی آن کامنت بگذارید.

  • چند خط از پج را با موس انتخاب کنید تا یک کادر متنی باز شود و در آن می توانید متن بازبینی patch را بنویسید و ذخیره کنید. همچنین می توانید مجددا چند خط دیگر را انتخاب کنید و ادامه ی متن را بنویسید... .
  • بر روی دکمه ی Hide deletions کلیک کنید تا فقط متن نهایی را پس از اعمال patch ببینید. این مورد برای بررسی های کدهای زیاد مفید است تا به این روش بتوانید کدهای اضافی را حذف کنید و کد نهایی را بررسی کنید.
  • می توانید دکمه ی Hide را کلیک کنید تا صفحه ی بازبینی patch موقتا مخفی شود و بتوانید متن issue queue را بخوانید.
  • دکمه ی paste را کلیک کنید تا کلیه ی کامنت هایی که نوشته اید همراه با خطوط کد مربوطه در کادر پایین صفحه کپی شود و بتوانید یک بحث را ادامه دهید. خیلی عالی است! این طور نیست؟
  • در منوی سمت چپ صفحه ی بازبینی patch بر روی عناوین کلیک کنید تا تغییرات هر فایل را به طور جداگانه بررسی کنید. بی نظیر است!

در زیر تصویر بریده شده ی صفحه ی بازبینی پچ را می بینید.

Dreditor
تکمیل خودکار در ارسال issue ها

کلیک کردن دکمه‌ی Tab در هنگام تایپ متن در issue queue متن شما را تکمیل می کند و کاراکتر های وارد شده را  به یک متن کامل تبدیل می کند و مکان نما را به بهترین موقعیت بعدی برای تایپ منتقل می کند.

  • تکمیل خودکار HTML: تایپ کنید <ul و تب را فشار دهید تا <ul></ul> برای شما تایپ شود. تایپ کنید <block تا <blockquote></blockquote> برای شما تایپ شود. و ...
  • تکمیل خودکار نام های کاربری: چند حرف اول نام کاربری مورد نظر را با یک @ تایپ کنید و تب را فشار دهید تا نام کامل کاربر وارد شود. مثلا تایپ کنید @hej و تب را بزنید تا @hejazee تایپ شود. فقط نام های کاربری که در آن صفحه کامنت داده اند، در دسترس خواهد بود.
  • آدرس issue ها: آدرس URL را paste کنید و تب را فشار دهید تا به فرمت مناسب در بیاید. مثلا paste کنید http://drupal.org/node/123456http://drupal.org/node/123456http://drupal.org/node/123456 و تب را فشار دهید تا [#123456] تایپ شود.
  • ID ی کامنت ها: برای ارجاع به کامنت ها، شماره ی آن را با # تایپ کنید تا آدرس کامل آن برای شما وارد شود. به عنوان مثال تایپ کنید.
تولید پیغام commit برای Git

با استفاده از این امکان، commiter ها می توانند برای commit شان یک پیغام commit تولید کنند که از بهترین شیوه های تولید پیغام commit پیروی کند. ابزار فوق، در لیست issue queue دنبال user هایی که بیشترین نقش را در issue داشتند می گردد و بر اساس آن یک قالب پیغام تولید می کند که می توانید از آن هنگام commit استفاده کنید.

ویژگی دیگر این ابزار مفید، این است که نام های کاربری افراد را هم لیست می کند و شما می توانید به سادگی فقط با کلیک بر روی نام کاربر، در هنگام commit ، با استفاده از authorship آن کاربر اقدام کنید و commit را به نام کاربر مورد نظر که صاحب اصلی patch مفید است ارسال کنید.

الصاقگر تصاویر ضمیمه

در هنگام ارسال یک فایل ضمیمه، همان طور که تصویر زیر مشاهده می کنید، یک دکمه ی Embed اضافه می کند که به کمک آن به سادگی می توانید تصویر آپلود شده را در درون کادر متنی قرار دهید.

Dreditor

لیست فوق فقط برخی از امکانات این اسکریپت قدرتمند بود. برای مشاهده ی همه ی امکانات، این اسکریپت را نصب و عملا استفاده کنید.

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.