ساخت داشبورد سفارشی در دروپال به کمک ماژول homebox

ساختن داشبورد در دروپال، آنقدرها هم سخت نیست!
اگر در سایت Drupal.org عضو هستید، به آدرس http://drupal.org/user بروید و سپس روی تب Dashboard کلیک کنید. همان طور که می‌بینید، یک محیط داشبورد با قابلیت سفارشی سازی در یک محیط مجهز به Drag and Drop در پیش روی شما قرار می‌گیرد.

نمونه‌ی دیگر این نوع داشبورد، پیشخوان وردپرس است. و همچنین ماژول Dashboard در دروپال 7.

برای ساختن این گونه داشبورد ها، از ماژول homebox استفاده می‌شود.
خود سایت Drupal.Org هم برای ساخت داشبورد کاربران از این ماژول استفاده کرده است.

نکته: این مقاله راجع به ماژول homebox نسخه‌ی 6.x-3.0-beta5 است.

نکته: اگر این ماژول را نصب می‌کنید، توجه کنید که پس از ایجاد یک Homebox جدید، حتما موارد زیر را انجام دهید تا داشبورد شما به درستی کار کند:

  • در صفحه‌ی مدیریت Homebox واقع در آدرس admin/build/homebox ، بر روی لینک Settings جلوی homebox مورد نظرتان کلیک کنید و وارد تنظیمات آن شوید.
    سپس در قسمت Custom column widths اعدادی را وارد کنید. مانند 50 و 25 و 50. باید جمع این اعداد برابر 100 شود. (زیرا بر حسب درصد است) در غیر اینصورت، داشبورد شما قابلیت Drag & Drop نخواهد داشت. (این بخاطر وجود یک باگ در این ماژول است. تاریخ: 1 فروردین 1391)
  • دوباره در صفحه‌ی مدیریت homebox بر روی لینک Layout جلوی homebox مورد نظرتان کلیک کنید و وارد تنظیمات آن شوید.
    سپس صفحه‌ی مانند صفحه‌ی مدیریت بلوک‌ها در دروپال باز می‌شود. باید تعدادی بلوک را در نواحی قرار دهید. در غیر اینصورت، homebox شما غیر فعال خواهد بود.

در زیر تصویر یک homebox که من ایجاد کردم را مشاهده می‎کنید:

تصویر آموزشی

ماژول جذابی به نظر می‌رسد! این طور نیست؟

نکاتی برای افراد تازه‌کار:

البته مسلما، این ماژول تنها ماژول موجود برای این کار نیست. یعنی اگر شما نیاز به ساختن داشبورد دارید، لزوما مجبور نیستید از این ماژول استفاده کنید.

در هسته‎ی دروپال 7 ماژول Dashboard وجود دارد که تقریبا کاری مشابه این را انجام می‌دهد.

همچنین ماژول Panels و Panels In-Place Editor هم ممکن است نیاز شما را برآورده کنند. البته panels به مراتب امکانات بیشتری دارد ولی البته کاربرد آن ها متفاوت است...

مطالب مرتبط:

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.