اندر باب تفاوت Java و JavaScript

یک اشتباه خیلی بد و متاسفانه رایج که اکثرا مرتکب می‌شوند این است که جاوا و جاوا اسکریپت را با هم اشتباه می‌کنند.

Java != Javascript

قبلا هم این اشتباه را دیده بودم ولی گمان می‌کردم که فقط عده‌ی معدودی این تصور نادرست را دارند که جاوا همان جاوا اسکریپت است.

ولی هر روز می‌بینم که اکثر مردم و از جمله دانشجویان کامپیوتر و حتی مترجمان و مولفان کتاب و ... هم این تصور نادرست را دارند!

بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که در این جا تفاوت این دو تا زبان را متذکر شوم. (حداقل 2 نفر یاد بگیرند کافی است! :) )

جاوا و جاوااسکریپت دو تا زبان کاملا متفاوت و بی ربط هستند و اصلا نباید آن دو را با هم مقایسه کرد.
جاوا یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که به صورت ByteCode ترجمه می شود و سپس توسط ماشین مجازی Java Runtime اجرا میشود.
در حالی که جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است که هم از لحاظ Syntax و هم از نظر کاربرد تفاوت عمده‌ای با جاوا دارد. جاوا اسکریپت توسط موتور اسکریپتی خاص خودش اجرا میشود و امکانات زیادی دارد که شبیه PHP و C++ و ... است. استفاده از توابع بی نام و خیلی ویژگی های دیگر فقط در جاوا اسکریپت وجود دارد.
جاوا اسکریپت در تمام مرورگر ها به صورت درونی اجرا می شود و قابلیت دستکاری صفحه وب و ساختار DOM را دارد و با تگ <script> مشخص می شود. ولی جاوا نیاز به Java Runtime دارد که یک برنامه سنگین و باینری است و جاوا به صورت برنامه مستقل (اپلت) در مرورگر قابل اجرا است و قابلیت دستکاری DOM و... هم معمولا در جاوا موجود نیست و ...
یک ضرب المثل معروف می گوید نسبت Java به JavaScript مانند نسبت Car است به Carpet ....

از آن جایی که خودم هم ادعای تخصص در زمینه‌ی این دو تا زبان ندارم، لذا اگر چیزی را اشتباه گفتم، لطف کنید و آن را به من تذکر دهید!
با تشکر!

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.