همه چیز درباره‌ی panels

این مقاله‌ی مختصر اندر باب فوائد ماژول panels است!

در خصوص panel و mini panel باید بگویم که در کل با نصب کردن ماژول panels در دروپال، سه جور پنل متفاوت ایجاد می شود (که البته هرکدام ماژول خاص خود را دارند. شما می توانید همه‌ی ماژول های مربوط به panels را فعال کنید)

  • panel node: یک نوع محتوا است مانند نوع های محتوای دیگر. شما یک مطلب جدید (یا پست جدید) در سایت ایجاد می کنید و این پست جدید، این مزیت را دارد که می تواند دارای قابلیت panel باشد و دارای layout و سطر و ستون باشد و سایر ویژگی های ابتدایی panels نیز در آن فعال است.
    از طرفی نوع محتوای panel node مانند نوع های محتوای دیگر، ویژگی های node ها را دارد. یعنی می تواند دارای دیدگاه (کامنت) ، دسته بندی (taxonomy) و نسخه (revision) باشد. و همچنین هر panel node دارای author و تاریخ ارسال و ... است
  • panel page: یک صفحه‌ی اختصاصی پنل است که دارای آدرس URL ثابت است و دیگر یک node به حساب نمی‌آید. بلکه یک آیتم menu به حساب می آید.
    شاید در دید اول panel node با panel page یکی به نظر برسد، ولی در واقع این طور نیست. زیرا panel node در اصل یک node است ولی panel page دیگر node نیست.
    یکی از دلایلی که ممکن است بخواهید از panel page استفاده کنید، این است که بخواهید صفحات دروپال را Override کنید. مثلا ممکن است بخواهید صفحه‌ی نمایش خبر ها در سایت را استایل بدهید.
    برای این منظور می توانید یک panel page درست کنید و آدرس آن را برابر node/% قرار دهید و در Selection Criteria  شرط کنید که فقط برای node های از نوع news فعال شود و ... (به این نوع پنل، node template می گویند)
    کابرد اصلی panel page در ساختن صفحات ثابت و ویژه است که فقط در سایت یکی از آن ها وجود دارد. مثلا صفحه‌ی درباره‌ی ما را می توانید با panel page درست کنید.
    اما کاربر panel node بیشتر می تواند در مواردی باشد که کاربران سایت می خواهند محتواهای پنل گونه ایجاد کنند.
    توجه: این ها فقط تعبیر من است. کاربر ماژول panels بسیار گسترده تر و مفصل تر از این موارد است و باید در خصوص این ماژول یک کتاب 500 صفحه ای مطالعه کنید!
  • mini panel: مینی پنل هم مانند panel page است با این تفاوت که دیگر صفحه ایجاد نمیکند! بلکه بلوک ایجاد می کند. یعنی mini panel دقیقا همان panel page است که به جای page بلوک درست می کند و در صفحه ی مدیریت block ها واقع در آدرس admin/build/block باید آن را در یکی از region ها قرار دهید.
    همچنین mini panel ها از آن جایی که block هستند، می توانند خودشان در داخل یک panel دیگر قرار گیرند. و به خاطر همین ویژگی است که به آن ها mini panel میگوییم: mini panel را می توان در درون panel گذاشت
    توجه کنید که واسط مدیریتی mini panel کمی متفاوت است و باید دقت بیشتری کنید. آخرین باری که من با mini panel کار کردم (چند هفته پیش) کمی گیج شدم! موقع کار با mini panel باید به لینک ها‌ی کوچک بالای صفحه که به چشم نمی‌آیند توجه کنید و روی آن‌ها کلیک کنید.

باز هم تاکید می‌کنم که امکانات panels بسیار زیاد و پیشرفته است. و به هیچ عنوان من در این مقاله نمیتوانم همه‌ی امکانات آن را ذکر کنم.

 ماژول panels در واقع یک جایگزین پیشرفته برای theming و فایل های template است. یعنی شما می توانید برخی از فایل های .tpl.php را با panels جایگزین کنید.

کاربرد عالی panels در Override کردن صفحات دروپال است که جای فایل tpl.php را میگیرد. ولی طبعا این ویژگی مثبت، به قیمت کند شدن سایت شما تمام می‌شود! زیرا همواره خواندن یک فایل tpl.php بسیار سریع تر از لود کردن panel با همه‌ ویژگی هایش از درون database است.

که البته panels برای این منظور هم راه حلی نسبتا مناسب دارد. هر pane ای قابلیت Caching دارد که می تواند سرعت لود panel را به طور قابل توجه ای افزایش دهد.

مطالب مرتبط:

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.