بهترین ماژول های دروپال

این مطلب در حال تکمیل و به روز رسانی می باشد. بنا بر این برای به روز ماندن، هر از گاهی به آن سر بزنید.

بخشی از مطالب این مقاله، ترجمه ی مطالب این صفحه است (با تصرفات فراوان) و قسمت عمده ی مطلب تالیف اینجانب می باشد.

در این مطلب قصد دارم تعدادی از مهمترین و کاربردی ترین ماژول های دروپال را معرفی کنم.
در صورتی که شما به تازگی با دروپال آشنا شده اید و می خواهید از آن استفاده کنید، احتمالا با دیدن لیست چندین هزار تایی ماژول های دروپال، سردرگم شده اید.
من این مقاله را برای کمک به شما در انتخاب ماژول ها نوشتم.
تعداد زیادی از این ماژول ها، تقریبا در اکثر سایت ها لازم می شوند و برخی دیگر از ماژول ها نیز دارای هدف خاصی هستند و کاربرد های مخصوص به خود را دارند.

من ماژول های دروپال را به دسته بندی های زیر تقسیم می کنم:
توجه: دسته بندی زیر لزوما صحیح نیست. برخی از ماژول ها ممکن است در یک دسته بندی قرار گرفته باشند ولی در سایر دسته بندی ها هم کاربرد داشته باشند.
کلا به خاطر داشته باشید که غالبا ماژول های دروپال دارای کاربرد های گسترده ای هستند و برخلاف CMS های دیگر، ماژول های دروپال بسیار پرکاربرد هستند به قسمی که نمی توان آن ها را به راحتی دسته بندی کرد.
دسته بندی زیر کاملا سلیقه ای است.

روی نام هر ماژول که کلیک کنید به صفحه ی دانلود آن ماژول می روید و همچنین اطلاعات جامعی در خصوص آن ماژول به دست می آورید.

محتوا

  1. CCK یا  (Content Construction Kit)
    این ماژول برای دروپال 6 است و در دروپال 7 دیگر نیاز به این ماژول نیست زیرا که این ماژول وارد هسته ی دروپال 7 شده است.
    دروپال به طور پیش فرض از ایجاد نوع های محتوا پشتیبانی به عمل می آورد. مثلا می توانید علاوه بر نوع های "page" و "strory"، نوع های دلخواه خودتان را ایجاد کنید. مثلا "خبر" و...
    به کمک ماژول CCK می توانید به نوع های محتوای موجود در سایت، فیلد اضافه کنید. یعنی به غیر از عنوان و متن (که به طور پیش فرض دارد) فیلد های دلخواه خودتان را نیز اضافه کنید.
    به عنوان مثال، در صورتی که نوع محتوایی به نام "خبر" ایجاد کرده اید، ممکن است بخواهید که یک فیلد به نام "منبع خبر" و یا "خبرگذاری" داشته باشد.
    ماژول CCK به طور پیش فرض فیلد های زیر را در اختیارتان می گذارد:
    فیلد متنی، فیلد عددی، فیلد عدد اعشاری، فیلد اشاره گر به محتوا، فیلد اشاره گر به کاربر
    اما در صورتی که به فیلد های بیشتری نیاز داشته باشید، باید از ماژول های دیگر استفاده کنید. ماژول های بسیار زیادی برای CCK وجود دارد که فیلذ های بسیار متنوعی را تولید میکنند به طوری که تقریبا هر نیازی را برطرف می کنند. مثلا فیلد تصویر یا قیلد آپلود فایل یا فیلد تاریخ و ... که در زیر نام برخی از این گونه ماژول ها را آورده ام (تعدادشان بسیار زیاد است)
    در صورتی هم که فیلد مورد نظر شما ماژولی برایش وجود نداشت (که به ندرت پیش می آید) با API قدرتمندی که ماژول CCK به برنامه نویسان می دهد، می توانید فیلد های دلخواهتان را برنامه نویسی کنید.
  2. Views
    این ماژول مهمترین ماژول دروپال است که من هرگز نمی توانم یک سایت دروپالی را بدون این ماژول تصور کنم!
    این یک ابزار قدرتمند و بی نظیر گذارش گیری است که نمونه ی آن تا به حال در هیچ CMS ای دیده نشده است!
    ماژول Views با واسط گرافیکی قدرتمندی که با ما می دهد، اجازه می دهد که تقاضای خودمان از دیتابیس را به صورت گرافیکی تعیین کنیم و ماژول Views به صورت کاملا خودکار، تقاضای SQL را generate می کند و آن را اجرا می کند و پردازش می کند و سطح دسترسی را چک می کند و به آن تم می دهد و به کاربر نمایش می دهد!!
    این ماژول بسیار بی نظیر است و کاربرد های آن بسیار بسیار گسترده است و به جرائت می توانم بگویم که هزاران کاربرد مختلف می توان برای این ماژول ذکر کرد و من مرتبا با دیدن و کشف یک کاربرد جدید از این ماژول شگفت زده می شوم.
    برخی از کاربرد های این ماژول به قرار زیر است (کاربر های این ماژول بسیار بسیار زیاد و متنوع است)
    • شما طرح صفحه ی اصلی پیش فرض سایت دروپالی تان را دوست دارید، اما می خواهید ترتیب مطالب را تغییر دهید و به شکل دلخواهتان در آوردید.
    • می خواهید آخرین 5 پست جدید از یک نوع محتوای به خصوص را در یک بلوک نمایش دهید
    • می خواهید هنگامی که مشغول مشاهده ی مطلب ارسال شده توسط یکی از کاربران هستید، آخرین 10 مطلبی که همین کاربر ارسال کرده را نیز در کنار صفحه مشاهده کنید
    • می خواهید که یک گالری تصاویر درست کنید
    • از صفحه ی پیش فذض مدیریت محتوا در دروپال راضی نیستید و می خواهید یک صفحه ی مدیریتی درست کنید که بتوانید در آن آن طوری که دوست دارید محتوا های سایتتان را مدیریت کنید و امکانات بیشار و دلخواه تری داشته باشید.
    • و صدها مورد دیگر ...
  3. Filefield
    این ماژول، در واقع یک افزونه برای CCK است که اجازه می دهد فیلد های از نوع آپلود فایل را به نوع های محتوایتان اصافه کنید. امکاناتی که این ماژول می دهد خیلی قوی تر از ماژول upload هسته ی دروپال می باشد.
  4. Imagefield
    این ماژول در واقع یک widget برای ماژول filefield می باشد که اجازه می دهد فایل های تصویری را به نوع محتوایتان اضافه کنید و دارای امکانات ویژه برای کار با تصاویر می باشد.
  5. WYSIWYG
    این ماژول در واقع یک جور واسط می باشد که اجازه می دهد که بتوانید کادر های متنی پیش فرض دروپال را با یک ویراستار Wysiwyg دلخواه تعویض کنید. مثلا می خواهید که کادر های متنی ایجاد محتوا در سایت دارای یک ویراستار wysiwyg بشوند.
    در حال حاضر ماژول wysiwyg از ویراستار های wysiwyg زیادی پشتیبانی می کند که بهترین آن ها TinyMCE و CKEditor می باشد. از آ جایی که این ماژول یک واسط قدرتند و مستقل است، می توانید به کمک این ماژول حتی چند تا ویراستار wysiwyg را در سایتتان فعال کنید و مثلا در برخی جاها از TinyMCE و در برخی جاها از CKEditor استفاده کنید
    (منظور از برخی جاها، قالب های ورودی است)
  6. Dynamic Display Block یا ddblock
    آیا می خواهید که یک ویترین از آخرین کارهایتان را در صفحه ی اصلی سایتتان داشته باشید؟
    یا این که می خواهید یک اسلایدشو از مهمترین ویژگی های سایتتان را به نمایش بگذارید؟
    در این صورت، این ماژول برای شما است.
    ماژول ddblock یک ماژول قدرتمند است که اجازه میدهد بلوک هایی را درست کنید که محتوای آن ها پویا باشد و بنا به دلخواه شما تغییر کند. مثلا آخرین پست ها را به صورت پویا و اسلاید گونه در خود نمایش دهد. این ماژول نیز مثل ماژئل های دیگر دروپال دارای قدرت زیادی است و کاربرد های خیلی متنوعی می تواند داشته باشد: بلوک نمایش پویا. فقط اسلایدشو نیست. بلکه بلوکی هست که می تواند هر چیز پویایی را در خود نمایش دهد! محدود به چند تا مورد خاص نشده است. بلکه محدودیت آن به وسعت اندیشه ی شما می باشد!
    برای دریافت بهترین نتایج، از این ماژول همراه ماژول views استفاده کنید و (امکانات این دو ماژول با هم تکمیل می شود)
    ایراد این ماژول این است که گاهی اوقات لازم می شود برای دریافت نتیجه ی دلخواه، مجبور شوید تم سایتتان را دستکاری کنید و کدنویسی کنید و چند تا function به تم سایت تان اصافه کنید.

تصاویر

  1. ImageCache
    به کمک این ماژول می توانید بر روی تصاویر کار کنید و preset های گوناگونی از تصاویر را ایجاد کنید. اعمال زیادی پشتیبانی می شود مانند تغییر اندازه ی تصویر، برش تصویر، مقیاس، تیز کردن، چرخاندن و ...
    می توانید حتی چند تا عمل متفاوت را برای یک preset تعیین کنید و مشخص کنید که به چه ترتیبی اجرا شوند
    می توانید به تعداد دلخواه preset ایجاد کنید و سپس آن ها را در ماژول CCK و سایر ماژول هایی که از imagecache پشتیبانی می کنند اعمال کنید.
    مثلا می خواهید که تصاویر موجود در یک مطلب، در حالت خلاصه، به سایز 100x100 پیکسیل بندانگشتی نمایش داده شود و در حالت نمایش کامل مطلب، به سایز 400x500 پیکسل نمایش داده شود و ...
    imagecache تصویر ها را بعد از اعمال تغییرات، در یک پوشه ی مخصوص که ذخیره می کند تا برای بعد مستقیما از تصویر استفاده کرد.
    از همه مهمتر این که این ماژول دارای یک API قدرتمند است و می توانید در کد نویسی از آن استفاده کنید و در حال حاضر ماژول های بسیاری با imagecache سازگار هستند از جمله cck, imagefield, views, ...
    در دروپال 7 نیازی به این ماژول نیست زیرا در هسته ی دروپال 7 گنجانده شده است.
  2. ImageAPI
    این ماژول به خودی خود کاری انجام نمی دهدو بلکه فقط یک API برای کار های پردازش تصویر را در اختیار سایر ماژول ها قرار می دهد. این ماژول پیش نیاز ماژول imagecache می باشد.
    در حال حاضر imageAPI از GD و Imagemagik پشتیبانی به عمل می آورد.
  3. Lightbox2
    lightbox یک کتابخانه ی javascript ای می باشد و ماژول ligtbox2 ی دروپال، این کتابخانه ی جاوا اسکریپتی را به داخل دروپال می آورد.
    یکی از کاربردهای این ماژول می تواند این باشد که وقتی کاربران بر روی یک تصویر کلیک می کنند، به جای این که آن تصویر در یک پنجره ی جدا باز شود و نمایش داده شود، صفحه نمایش تاریک می شود و در یک کادر زیبا به صورت تمام صفحه، تصویر به کاربر نمایش داده می شود.
    به کمک این ماژول می توانید بین تصاویر حرکت کنید و اسلایدر درست کنید. می توانید فیلم و سایر محتوا ها را هم در درون lightbox نمایش دهید.
    ماژول lightbox2 به خوبی با imagecache کار می کند و می توانید از preset های اجاد شده توسط imagecache در درون lightbox استفاده کنید.
  4. IMCE
    این ماژول یک file manager خیلی عالی برای سایت شما می باشد که می توانید توسط آن تصاویر و فایل ها را بر روی سایتتان آپلود کنید و مدیریت کنید. همچنین می توانید پس از آپلود شدن تصاویر، آن را در سایز های مختلف ذخیره کنید.
    مزیت اصلی این ماژول این است که می تواند به wysiwyg سازگار شود و مستقیما تصویر را به درون ویراستار wysiwyg قرار داد.
    از مزایای دیگر این ماژول این است که دارای سیستم مجوز دهی عالی است و می توانید برای کاران سایت file manager های اختصاصلی درست کنید که هر کاربر فقط به فایل های خودش دسترسی داشته باشد و ...
  5. IMCE Wysiwyg Bridge
    این ماژول کمک می کند که ماژول imce با ویراستار های  wysiwyg سازگار شود.

بهینه سازی برای موتور های جستجو

  1. Pathauto
    به طور پیش فرض مسیر های URL دروپال به این صورت است که وقتی یک محتوای جدید در سایت ارسال می کنید، به این صورت ذخیره می شود:
    wwwisite.com/node/56
    که مثلا 56 شماره ی مطلبی که ارسال کردید می باشد. همچنین دروپال به طور پیش فرض اجازه می دهد که هر مطلبی که ارسال می کنید یک URL سفارشی برای آن مشخص کنید. یعنی هر مطلبی می تواند به صورت جداگانه دارای URL مخصوص به خود باشد که شما تعیین می کنید. به این ویژگی URL Alias می گویند. هر آدرس URL ای که در دروپال وجود دارد می تواند دارای یک یا چند تا Alias کاملا دلخواه و شفارشی باشد. (این امکان در CMS های دیگر به ندرت یافت می شود)
    ماژول pathauto اجازه می دهد که ایجاد URL های را اتوماتیک کنید. مثلا می خواهید که مطالبی که از نوع خبر می باشند، دارای URL ای به فرمت زیر باشند:
    www.site.com/news/2001/25
    که 2011 سال ارسال خبر باشد و 25 شماره ی خبر ارسال شده باشد. یا هر قالب دیگری که دوست دارید می توانید ایجاد کنید
    برای این منظور به ماژول token نیاز داید که بعدا به آن می پردازم.
    می توانید برای هریک از نوع های محتوای موجود در سایت و همچنین برای پروفایل کاربران و برای دسته بندی ها و ... برای هرکدام یک قالب دلخواه تعرفی کنید.
    ضمن این که هنوز هم می توان از URL های سفارشی برای تک تک مطالب ارسال شده به صورت مستقل استفاده کرد.
    امکانات این ماژول بیشتر از آنی است که در این جا گفته شده.
    این ماژول برای SEO ی سایت یک ماژول مفید است و همچنین باعث زیبایی بیشتر آدرس های سایت می شود و به خاطر سپردن آدرس ها را ساده می کند و کار مدیر سایت را نیز ساده می کند که دیگر لازم نباشد برای هر مطلبی جداگانه آدرس مشخص کنید زیرا این کار به صورت خودکار انجام میگیرد.
  2. Nodewords
    این ماژول مهمترین ماژول SEO برای دروپال 6 می باشد. این ماژول اجازه میدهد که برای مطالب موجود در سایت متاتگ های description و keywords و copyright و خیلی متاتگ های دیگر را ایجاد کنید.
    این ماژول امکانات زیادی دارد و کنترل زیادی به متاتگ ها در اختیارتان قرار می دهد.
    این ماژول سبب می شود که موتور های جستجو مثل گوگل و یاهو و بینگ و ... بتوانند بهتر مطالب موجود در سایتتان را ایندکس گذاری کنند و به این ترتیب رنکینگ سایت شما در موتور های جستجو بالا می رود.
  3. XML Sitemap
    این ماژول کمک می کند که یک نقشه ی سایت برای سایتتان درست کنید که مبتنی بر استاندارد های sitemaps.org می باشد و مناسب موتور های جستجو می باشد.
    این ماژول می تواند به صورت دروره ای و زمان بندی شده، نقشه ی سایت شما را به رئز کند و آن را به موتور های جستجویی که مشخص می کنید مثل Ask, Yahoo, Bing, Google و ... ارسال کند.
    این کار سبب می شود که موتور های جستجو بتوانند بهتر همه ی مطالب موجود در سایت شما را شناسایی کنند و بتوانند نتایج جستجو های را به روز نگه دارند.
  4. Global redirect
    یکی از مهمترین مشکلات SEO که در بسیاری از CMS ها و از جمله دروپال وجود دارد این است که ممکن است یک محتوا در سایت دارای چند تا آدرس URL باشد و از جند تا آدرس قابل دسترس باشد.
    به خصوص وقتی که Clean Urls یا همان Friendly URLs را فعال می کنید، یک مطلب دارای دو تا آدرس می شود. یکی آدرس اصلی و یکی هم آدرس تمیز شده. مثلا دو تا آدرس زیر یک مطلب را نشان خواهند داد:
    www.site.com/?q=node/20
    www.site.com/node/20
    www.site.com/about-us
    که آدرس اول، آدرس غیر تمیز است و آدرس دوم آدرس معادل آن در حالت Clean URls است و آدرس سوم هم ممکن است یک Alias برای آن باشد.
    هرکدام از این آدرس ها را که باز کنید یک مطلب یکسان نمایش داده می شود.
    حال در این شرایط تصور کنید که برخی از کاربران که می خواهند این مطلب را ببینند، از آدرس اول استفاده می کنند و برخی دیگر از آدرس دوم استفاده می کنند و برخی هم از آدرس سوم.
    به این ترتیب، ترافیکی که برای این مطلب از سوی کاربران وارد می شود، بین سه تا صفحه ی مختلف تقسیم می شود. در نتیجه رنکینگ این صفحه به سه قسمت تقسیم می شود و به این ترتیب رنک این صفحه در موتور های جستجو پایین می آید.
    برای حل این مشکل، ماژول globalredirect به کار می آید. این یک ماژول بسیار مهم و ضروری برای سایت هایی است که می خواهند ranking شان را از دست ندهند.
    کارهایی که این ماژول انجام می دهد (و قابل پیکربندی است) عبارتند از:
    • حذف اسلش آخر Url در صورت وجود. مثلا www.site.com/node/10/ به www.site.com/node/10 ریدایرکت می شود.
    • همه ی URL های غیر تمیز را به معادل Clean آن ریدایرکت می کند.
    • همه ی Url هایی که به homepage سایت اشاره می کنند ولی از آدرس اصلی homepage سایت استفاده نمی کنند را به آدرس اصلی صفحه ی خانگی ریدایرکت می کند. مثلا www.site.com/homepage را به www.site.com ریدایرکت می کند (این مسئله را شاید الان متوجه نشوید ولی در دروپال این کار گاهی لازم است)
    • همه ی URL هایی که به لحاظ بزرگی و کوچکی حروف با URL اصلی تفاوت دارند رابه URL اصلی ریدایرکت می کند. مثلا www.site.com/NodE/10 را به www.site.com/node/10 هدایت می کند
    • همه ی URL هایی که دارای یک Alis هستند را به Alias معادل آن ها ریدایرکت می کند
    • /0 را از آخر صفحات taxonomy حذف می کند.
    •  و سایر موارد لازم...
  5. Page title
    یکی از پارمتر های مهم یک صفحه ی وب، عنوان آن می باشد. چرا؟ چون:
    • موتور های جستجو به آن اهمیت ویژه ای میدهند
    • وقتی کاربران در موتور جستجو مثل گوگل عبارتی را جستجو می کنند، نتایج ظاهر شده در واقع عنوان صفحه می باشد. یعنی کاربران عنوان صفحات را می بینند و با توجه به عنوان صفحه روی لینک کلیک می کنند و وارد سایت شما می شوند.
    • وقتی کاربران صفحه ی وب شما را در مرورگرشان bookmark می کنند، عنوان صفحه ی وب برای نام Bookmark استفاده می شود.
    • در RSS ها نیز عنوان صفحات نمایش داده می شود.
    • و خلاصه باشد گفت که عنوان صفحه یکی از مهمترین پارمتر های یک صفحه ی وب برای جلب بازدیدکننده می باشد.

    با توجه به نکات گفته شده، نتیجه می گیریم که باید به عنوان صفحه توجه ویژه ای مبذول داشت و حتما عنوان صفحه شامل کلمات کلیدی مهم صفحه باشد و بیانگر محتویات صفحه باید باشد.
    به طور پیش فرض، عنوان صفحات دروپال زیاد مناسب نیست. مثلا در صفحات محتوا ها در دروپال، عنوان صفحه عبارت است از:
    نام سایت | عنوان مطلب
    به این معنی که در تمامی صفحات سایت شما، ابتدا نام سایت ذکر می شود که این برای کاربران خوشایند نیست. بهتر است اول عنوان صفحه را قرار دهید و بعد نام سایت را.
    یا مثلا ممکن است بخواهید اول عنوان مطلب را بگذارید و سپس تاریخ ارسال مطلب را و ....
    ماژول page_title در این راستا کمک شایانی به شما می کند. از ماژول های ضروری دروپال است.

  6. Google Analytics
    این ماژول، کد ردیابی و آمارگیری Google Analytics را به صفحات سایت اضافه می کند. و البته خیلی امکانات دیگری را نیز در اختیار می گذارد:
    • امکان انتخاب کاربران خاص برای ردیابی، امکان انتخاب نقش ها و یا صفحات خاص برای ردیابی و آمارگیری
    • مانیتور کردن نوع لینک هایی که ردیابی می شوند (لینک خروجی، لینک دانلود و لینک ایمیل)
    • مانیتور کردن فایل هایی که از سایت شما دانلود می شوند.
    • ذخیره کردن کد ردیابی Tracking گوگل بر روی سرور شما. که این کار می تواند باعث بهبود سرعت بارگذاری صفحات بشود.
  7. Piwik
    Piwik یک نرم افزار ردیابی و آمارگیری تحت وب است که می تواند به جای Google Analytics استفاده شود. این برنامه متن باز بوده و به زبان PHP نوشته شده است و با دیتابیس MySQL کار می کند. در آمارگیری بسیار قدرتمند است و اگر بخواهید به جای Google Analytics از آن استفاده کنید، یک انتخاب مناسب و عالی است.
    ماژول piwik دروپال، کد ردیابی Piwik را به سایت دروپالی شما اضافه می کند و گزینه های پیکربندی مناسبی هم ارائه می دهد.

ابزار ها

  1. token
    توکن ها (Tokens) متن های کوتاهی هستند که می توان آن ها را در یک متن بزرگتر قرار داد. به این صورت که از یک جانگهدار استفاده می شود.
    به این معنی که شما مثلا توکن %site-name را در یک متن قرار می دهید. این %site-name یک توکن است که بعدا با نام سایت جایگزین خواهد شد. مثلا فرض کنید که می خواهید یک متن خوش آمد را به کاربر نشان دهید و بگویید «به سایت x خوش آمدید!» و به جای x نام سایتتان قرار گیرد. می نویسید "به سایت %site-name خوش آمدید!". و توکن %site-name به صورت خودکار با نام سایت جایگزین می شود.
    توکن ها در وردپرس نیز وجود دارند و  در اصطلاح وردپرس، به آن ها ShortCode گفته می شود.
    ماژول token دروپال، یک API مرکزی فراهم می کند که سایر ماژول ها بتوانند از این token ها استفاده کنند؛ و همچنین بتوانند با استفاده از این API، توکن های خودشان را معرفی کنند.
    بسیاری از ماژول ها به این توکن ها احتیاج دارند و به همین خاطر برای نصب آن ها لازم است که ماژول token نیز نصب شود. همچنین برخی از ماژول ها، در صورتی که ماژول token نصب باشد، امکانات بیشتری را ارائه خواهند داد.
  2. Administration menu
    متاسفانه، واسط کاربری مدیریتی دروپال، زیاد کاربر پسند نیست و برای مشتریان بسیار سخت و دشوار است که کار با آن را یاد بگیرند.
    ماژول Administration Menu برای حل این مشکل ساخته شده است. کاری که این ماژول انجام میدهد این است که یک منوی پایین افتادنی کوچک در بالای صفحات سایت ایجاد می کند که دسترسی به امکانات مدیریتی را آسان می کند و به کمک این منوی ساده، دسترسی به همه ی بخش های مدیریتی امکان پذیر است و حتی امکانات بیشتری را نیز ارائه می دهد که در خود دروپال دم دست نیست! (از جمله پاک کردن حافظه های نهان)
    توجه کنید که به جز ماژول Administration Menu، ماژول های دیگری نیز برای این منظور نوشته شده اند و بعضا حتی از Administration Menu خیلی بهتر هم هستند، ولی این ماژول یکی از بهترین و پرطرفدار ترین آن هاست. خصوصا برای زبان فارسی (که از راست به چپ است)، این ماژول و ماژول admin بهترین گزینه ها هستند.
  3. jQuery Update
    هسته‌ی دروپال 6 از یک نسخه‌ی قدیمی jQuery استفاده می‌کند که در حال حاضر دیگر زیاد مفید نیست و بهتر است از نسخه‌های جدیدتر استفاده کرد. از طرفی، به روز رسانی نسخه‌ی jQuery در دروپال می‌تواند اندکی مشکل باشد. به همین خاطر، ماژول jQuery Update کار به روز رسانی jQuery را آسان می کند. این ماژول، بدون این که هسته‎‌ی دروپال را تغییر دهد، با استفاده از hook های دروپال، کاری می‌کند که jQuery دروپال با jQuery نسخه‌ی جدید جایگزین شود و در صفحات از نسخه‌ی جدید استفاده شود. برخی از ماژول ها به این ماژول نیاز دارند. ضمن این که اگر برنامه نویس باشید، ممکن است بخواهید از امکانات jQuery جدید استفاده کنید.
  4. Captcha
    Captcha یا کد امنیتی همان کاراکتر‌های کج و کوله است که برای ارسال یک فرم باید آن ها را وارد کنید! همان کدهایی که همواره شما را ناراحت می‌کند! مثلا به بخش ارسال دیدگاه در پایین همین صفحه نگاه کنید. برای ارسال نظر خودتان، مجبور هستید که این کاراکتر های نامفهوم را وارد کنید!. البته من این ها را به قصد آزار شما در سایت قرار نداده ام :)
    برخی از ربات‌های مخرب وجود دارند که تلاش می کنند یک فرم را به صورت مکرر ارسال کنند و به این ترتیب اسپم و هرزنامه ارسال کنند. یا مثلا صفحه‌ی لاگین سایت را تحت حمله‌ی Brute-Force (وارد شدن به زور) قرار می‌دهند و همه‌ی پسوردهای ممکن را تست می کنند.
    برای جلوگیری از فعالیت مخرب ربات‌ها باید راه حلی بیاندیشیم. باید روشی اختراع کنیم که ربات‎ها را از انسان ها تشخیص دهیم. خوشبختانه این روش قبلا اختراع شده است (وسایل آزمایشگاه را در سر جای خود بگذارید!)
    Captcha یک کد سوال عجیب و غریب است که حل آن نیاز به هوش آدمیزاد دارد و یک ربات نمی‌تواند آن را حل کند. رایج‌ترین نوع Captcha عبارت است از یک تصویر کج و معوج از حروف الفبا که فقط توسط چشم انسان قابل تشخیص است. به هر حال Captcha انواع مختلفی دارد. از یک سوال ساده‌ی ریاضی بگیرید تا یک صوت نامفهوم و مغشوش که باید گوش دهید و آنچه گفته می‌شود را تایپ کنید!
    Captcha را در پایین فرم های مهم و حساس اضافه می کنند و کاربر برای ارسال فرم، لازم دارد جواب سوال موجود در Captcha را هم وارد کند. در غیر اینصورت فرم وی معتبر شناخته نمی‌شود.
    ماژول Captcha یک API به سایت شما اضافه می‌کند که اجازه می دهد که Captcha ها به فرم های دروپال اضافه شوند. همچنین روشی فراهم می‌کند که دفعاتی که کاربر (ربات) فرم را به صورت ناموفق ارسال کرده است نیز در سیستم ثبت شود (برای آنالیز سیستم در آینده) و همچنین یک سری امکانات دیگر نیز فراهم می کند.
    از همه مهمتر این که ماژول Captcha یک API فراهم می‌کند که ماژول های دیگر بتوانند از آن استفاده کنند و انواع Captcha های مختلفی را تعریف کنند. در بسته‌ی Captcha که دانلود می کنید، به غیر از خود ماژول Captcha یک ماژول دیگر به نام Image Captcha نیز وجود دارد که Captcha های تصویری را فراهم می کند و می توانید درجه‌ی سخت بودن تصویر Captcha را مشخص کنید. (خود ماژول Captcha یک نوع Captcha ی ساده که به صورت سوال های ساده‌ی ریاضی است را فراهم می کند.) اگر بخواهید می توانید ماژول‌های دیگری را نیز خودتان نصب کنید تا انواع Captcha های دیگری ایجاد شود.
    از ویژگی‌های Captcha می تواند موارد زیر را نام برد:
    • قابلیت ذخیره‌سازی و لاگ گیری پاسخ‌های نادرست
    • قابلیت توسعه پذیری توسط ماژول‌های دروپال
    • قابلیت این که مشخص کنید Captcha به چه فرم های اضافه شود. و می توانید برای هر فرمی نوع Captcha ی متفاوتی را مشخص کنید
    • قابلیت های دیگر...

سایت های اجتماعی

  1. Add this button
    تصثل
  2. Twitter
    ثقبلقثف

روزنامه

  1. Simple news
    ثقفل
  2. Mime mail
    ثقف
  3. htmlmail
    قثفقف

تجارت الکترونیکی

  1. Ubercart
  2. Secure pages
  3. Ubercart Discount Coupons
  4. Terms of use

متفرقه

  1.  LoginTobbogan
  2. Webform
  3. Date
  4. Calendar
  5. Sitemap

http://www.nicklewis.org/40-essential-drupal-6-modules

مطالب مرتبط:

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.