پشتیبان گیری از فایل ها و پایگاه داده

پشتیبان گیری از پایگاه داده و فایل های سفارشی (خارج از هسته ی دروپال) الزامی است.

موارد بسیاری پیش آمده است که به دلایل مختلف، یک سایت خراب شده. مثلا محتوای سایت به صورت اشتباهی و تصادفی حذف شده است یا خرابی دیگری در سرور به وجود آمده است و تنها راه جبران خسارت، برگرداندن اطلاعات از یک نسخه ی پشتیبان بوده است.

ماژول Backup & Migrate

ماژول Backup and migrate کار پشتیبان گیری اضطراری و انتقال سایت را آسان می کند. می توانید این ماژول را پیکربندی کنید که به صورت خودکار و دوره ای در زمان های مشخص شده از سایت بکاپ بگیرد و آن را در فایل سیستم سرور ذخیره کند. و همچنین می توانید در زمان هایی که مشغول توسعه ی سایت هستید، فرایند بکاپ گیری را سریع تر کنید تا با فواصل کمتری بکاپ گرفته شود.

همچنین به کمک این ماژول می توانید در مواقعی که می خواهید پیکربندی های عمده ای در سایت انجام دهید، قبل از پیکربندی، یک بکاپ دستی از سایت بگیرید تا در صورتی که فاجعه ای رخ داد، یک نقطه ی بازگشت داشته باشید و بتوانید سایت خود را احیا کنید.

هرچند که ذخیره ی بکاپ دیتابیس و فایل ها به صورت یک فایل واحد بر روی سرور از نظر امنیتی ممکن است ریسک آور باشد (البته می توانید برخی از جدول های دیتابیس را در بکاپ نگنجانید)، اما با این همه، این قابلیت که بتوانید یک نقطه ی بازگشت برای مواقع بروز فاجعه داشته باشید، امر مهمی است.

این ماژول همچنین فرایند انتقال سایت از یک سرور به سرور دیگر را آسان می کند.
می توان به کمک این ماژول فرایند بکاپ گیری از دیتابیس و import کردن مجدد آن در سایت جدید را در واسط گرافیکی خود دروپال انجام داد.

Drush archive-dump

ِDrush که خط فرمان دروپال است (Drupal Shell) یک ابزار خط فرمانی است، می تواند یک آرشیو از فایل ها و دیتابیس سایتتان با دستور archive-dump ایجاد کند.
Drush همچنین با ماژول Backup and migrate نیز سازگار است. برای استفاده از Drush ، می بایست دسترسی SSH به سرورتان داشته باشید. و همچنین باید بتوانید کد های ابزار Drush را بر روی سیستم تان نصب و پیکربندی کنید.

مطالب مرتبط:

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.