زبان اسپرانتو

اخیرا به صورت تصادفی با زبان اسپرانتو آشنا شدم. وقتی در مورد آن تحقیق کردم، به نتایج جالبی رسیدم. زبان اسپرانتو یک زبان ساختگی است. یعنی زبان طبیعی نیست. این زبان حدود صد سال پیش توسط یک دانشمند لهستانی ابداع شده است. این زبان ویژگی های جالبی دارد که باعث می شود ارزش یادگیری داشته باشد. برخی از ویژگی های جالب آن را در زیر ذکر می کنم:

  • زبان بی طرف است و زبان ملت خاصی نیست. لذا هیچ کس در این زبان بر دیگری برتری ندارد. این زبان قدمی است در راستای برقراری صلح جهانی.
  • بسیار آسان است. قواعد و لغات آن طوری ساخته شده اند که به ساده ترین روش می شود آن را فرا گرفت. همه ی الگو ها و معیار های آسان بودن زبان در آن لحاظ شده است 
  • زبان زنده ای است و عده ی زیادی در سر تا سر دنیا به اسپرلنتو سخت می گویند. لذا حتی می شود با آن به سفر رفت.
  • ادبیات خوبی دارد. به نسبت این که قدمت این زبان حدود 100 سال است (خیلی کم است) اما ادبیات آن خیلی خوب پیشرفت کرده است و دارد پیشرفت می کند.
  • کمترین مزیتی که می شود برای این زبان در نظر گرفت این است که می شود از آن به عنوان یک زبان رمزی استفاده کرد! 😉

برای من که با زبان های انگلیسی و فرانسه آشنایی دارم، یادگیری اسپرانتو خیلی جالب است و حتما در برنامه دارم که این زبان را هم فرا بگیرم.

ویژگی مثبتی که زبان اسپرانتو دارد این است که، لغات آن از زبان های دیگر گرفته شده است. یعنی لغات زبان اسپرانتو ترکیبی از لغات انگلیسی و فرانسه و آلمانی و هندی و فارسی و ایتالیایی و اسپانیایی و … است.
به این معنی که شما اگر با هر یک از زبان های فوق آشنایی داشته باشید، در واقع بسیاری از لغات اسپرانتو را هم بلدید. مثلا اگر انگلیسی بلدید، حدود 20 درصد (شاید) از لغات اسپرانتو را هم بلدید
برای من که با لغات انگلیسی و فرانسه آشنایی دارم کار راحت تر است…

در ضمن اگر کسی اسپرانتو را یاد بگیرد، انگار بسیاری از لغات انگلیسی و فرانسه و اسپانیایی و … را هم خود به خود یاد گرفته است. با یک تیر 5..6 نشان می زند! 😉 خصوصا که اسپرانتو زبان آسانی است و خیلی آسان تر از انگلیسی و … است. کسانی که با یادگیری زبان مشکل دارند، خوب است که اسپرانتو یاد بگیرند. چون دستور زبان آن بسیار آسان است و فعل بی قاعده و … اصلا ندارد!
لغات مشترک با فارسی هم دارد.

توصیه می کنم هر کس وقت دارد، حد اقل در مورد این زبان کمی تحقیق کند. جالب است.
منبع خوب برای اسپرانتو به زبان فارسی: http://fa.lernu.net/

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.